Dörzshegesztés

Dörzshegesztés

A dörzshegesztés a sajtolóhegesztés egy különleges fajtája, amelynél
a két hegesztendő felületet egymáshoz képest megforgatjuk,
és megfelelő nyomással összeszorítjuk.

Az érintkező felületeken, a súrlódás következtében a fém felmelegszik,
képlékeny állapotba kerül, majd a hő és a nyomás hatására létrejön a
kohéziós, atomi szintű kötés. Dörzshegesztéssel, bonyolult geometriájú
alkatrészek egyszerű elemekből állíthatók össze. Egy alkatrészen belül
eltérő vegyi összetételű és mechanikai tulajdonságú anyagok is
alkalmazhatók, melyek más eljárásokkal nem kombinálhatók.

A drága anyagok felhasználása az alkalmazástechnikailag indokolt
helyre korlátozható.

A technológia főként a sorozatgyártásban, például az autóiparban,
a hidraulika elemgyártásban, a traktor és mezőgazdasági gépgyártásban,
az általános gépgyártásban és sok egyéb területen nyújt előnyöket.

Példák a dörzshegesztés alkalmazásának gazdaságosságára:

  • A traktorbolygóház viszonylag nagy tömegű fejrészből, és és hosszú szárból áll.
    A hagyományos gyártási technológiája az öntés vagy a kovácsolás.
    Mindkét eljárás munka-, illetve energiaigényes.
    Kovácsoláskor és öntéskor is gondot okoz a viszonylag hosszú tengely. Dörzshegesztéshez az alkatrész egységre bontható: a házra és a tengelyre.
    A ház jól kovácsolható szénacélból, a tengely a nagyobb szilárdsági igénybevétel miatt ötvözött acélból készül.
    A bolygóházat hegesztés után normalizáljuk, készremunkáljuk.
    Az így készült bolygóház élettartam szempontjából egyenértékű a kovácsolt alkatrésszel, előállítása viszont 45%-kal olcsóbb.
  • A forgattyústengely előgyártmánya is általában öntéssel, vagy kovácsolással készül. Három részre bontható és ezek darabolással gyorsan elkészíthetők.
    A dörzshegesztéssel gyártott forgattyústengely az öntötthöz képest 60%-os, a kovácsolthoz képest 48%-os költségmegtakarítást jelent.
  • Forgácsolószerszámok dolgozó fejrésze szerszámacélból, a szár nemesíthető szénacélból készül dörzshegesztéssel.
  • Motorszelepek szára kopásálló-, míg a feje hőálló ötvözetből készül. Ezeknél az alkatrészeknél különösen fontos a dörzshegesztés által biztosított egytengelyűség.
  • Szivattyútengelyeknél a tengelynek csak az egyik fele van kitéve korrozió veszélyének és gyakori az átmérőváltás, így jelentős megtakarítást jelent, ha rozsdamentes acélötvözethez dörzshegesztünk egy akár átmérőben eltérő,
    olcsóbb anyagot.